Jaki jest problem z chińskimi samochodami i czy powinien on również niepokoić prywatnych nabywców?
Reagowanie na cyberataki i ich odstraszanie to trudne wyzwanie dla współczesnych samochodów, zwłaszcza jeśli chodzi o bezpieczeństwo informacji.
Samochody mają potencjał, by stać się wysoce zaawansowanymi maszynami szpiegowskimi, dysponującymi ogromnymi możliwościami gromadzenia informacji: są wyposażone w kamery skierowane na zewnątrz, aby ostrzegać systemy bezpieczeństwa lub na przykład identyfikować sprawców potrącenia, gdy samochody są zaparkowane. Czasami mają też kamery, które zaglądają do kabiny, aby wykryć, czy kierowca jest zmęczony. Mają mikrofony do zestawu słuchawkowego i czujniki różnych typów, takie jak systemy GPS i tym podobne. Informacje te mogą być wykorzystane przez samochód podczas tej samej podróży, ale droga do rejestrowania i zbierania tych informacji nie jest długa.
Systemy komunikacyjne samochodu
Kierowca niekoniecznie jest tego świadomy, ale nowoczesny pojazd może przesyłać dane do systemów wsparcia producenta i importera. Jest również w stanie odbierać informacje z zewnątrz, czasami nawet wykonując polecenia manewrowe. Niektóre z tych pojazdów mają również system alarmowy zaprojektowany do wzywania ośrodka medycznego w razie wypadku i przesyłania danych o lokalizacji pojazdu, aby uzyskać pomoc tak szybko, jak to możliwe.
Aktualizacje oprogramowania mogą również zawierać „złośliwe oprogramowanie”, które będzie wykonywać takie działania.

Systemy producentów służące do monitorowania zbierają informacje o podróżach i ich charakterze, aby na przykład analizować rzeczywiste zasięgi akumulatorów. Może to jednak doprowadzić do niebezpiecznego naruszenia bezpieczeństwa. Na przykład wysocy rangą urzędnicy zajmujący się wrażliwymi systemami bezpieczeństwa podróżują na ćwiczenia w tajnym miejscu. Nie można wykluczyć możliwości nadzoru zagranicznej strony nad tą aktywnością.
Współczesny samochód może przesyłać i odbierać informacje
Możesz korzystać z legalnych systemów komunikacyjnych, aby zbierać informacje z samochodu, do strony, która nie powinna ich otrzymywać. Aktualizacje oprogramowania mogą zawierać „złośliwe oprogramowanie”, które będzie wykonywać te czynności
Jak ujawniono w 7-osobowych pojazdach Chery Tiggo 8 wyprodukowanych w Chinach dla właścicieli dużych rodzin, w których jeden z rodziców pracuje w jednej lub drugiej organizacji, a bezpieczeństwo nie jest ważne w biznesie. Zaleca się, aby poinstruować o odłączeniu systemu komunikacji w celu uzyskania pomocy w razie wypadku i nie omawiać kwestii tajnych/biznesowych podczas podróży samochodem.
Ci, którzy zajmują się tematami tajnymi, są już przyzwyczajeni do trzymania telefonów komórkowych z dala, gdy mają do czynienia z tematami wrażliwymi. Nie są przyzwyczajeni do traktowania samochodu jako miejsca wrażliwego, a zatrzymanie dwóch osób, które wyszły z dyskusji, aby porozmawiać o tym w samochodzie, wydaje się trudne.
Strach przed chińskim szpiegostwem – Chiny, mocarstwo wrogie Zachodowi, takie jak na przykład Rosja – nie można wykluczyć, że prowadzą sporo szpiegostwa w ramach prób wpływania na świat i zbierania informacji w celach politycznych, wojskowych i handlowych.
A co z groźbą zdalnego przejęcia samochodu, pytają mnie zazwyczaj?
To istniejące zagrożenie, ale jest mniej powszechne i trudniejsze do zrealizowania, więc groźba zbierania informacji jest o wiele bardziej namacalna.
Czy istnieje powód, dla którego osoba prywatna nie powinna kupować chińskich samochodów?
Nie widzę żadnego powodu, dla którego osoba prywatna miałaby powstrzymać się od dokonywania takich zakupów. To nie jest cel szpiegostwa, na rynku jest wiele chińskich samochodów, a niektóre z nich odnoszą również duże sukcesy. Osoba prywatna nie zawsze wie, że kupiła samochód wyprodukowany w Chinach, są również europejscy producenci, którzy produkują i eksportują stamtąd, a także nie ma narzędzi, aby wiedzieć, że nawet jeśli kupił samochód nie-chiński, ma on chiński system multimedialny, który może zbierać o nim informacje.
Innym problemem, który jest mniej poruszany, są stacje ładowania pojazdów elektrycznych, z których wiele jest również produkowanych w Chinach – stacja ładowania zainstalowana w domu może również służyć jako punkt wyjścia do penetracji sieci. Ten obszar jest znacznie mniej poruszany niż cyberzagrożenia w samochodzie.